J. K. Rowling, Jack Thorne, John Tiffany - Harry Potter ve Lanetli Çocuk

“Harry Potter ve Lanetli Çocuk”, bir tiyatro oyunu ve Harry Potter serisinin sekizinci kitabıdır. J. K. Rowling, Jack Thorne, John Tiffany’nin hikâyesine dayanarak, Jack Thorne tarafından sahne metni yazılmıştır.  Hikâyesi ise son (yedinci kitaptaki) olaylardan 19 yıl sonra geçiyor. Olaylar da Sihir Bakanlığı’nda çalışan Harry ve oğlu Albus Severus Potter’in eksininde cereyan ediyor.

Harry Potter’in Voldemort ile savaşması ve karanlık güçlerin yenilmesinden 19 yıl geçmiştir. Harry Potter 3 çocuk babasıdır. Ginny Weasley ile evlidir. Çocuklarının ismi ise James, Albus Severus ve Lily. Diğer yandan ise Hermione Granger, Sihir Bakanı olmuştur ve Ron Weasley ile Rose isimli bir kızları var.

İşte kitap bu karakterlerin eski kitaplardan okurun çok iyi bildiği tren istasyonunda buluşması ile başlar. Eserin ana karakterlerinden Albus Potter’in Hogwarts’a ilk defa gidişidir. İlk Hogwarts Ekspresi yolculuğunda ise Scorpius Malfoy ile tanışır ve babalarının aksine bu ikisi iyi arkadaş olurlar. Albus’un okuldaki ilk üç yılı hızlı bir şekilde geçiliyor. Asıl olaylar ise dördüncü yılda başlar. Bütün macera Albus ve Scorpius’un kendi başlarına büyük işlere kalkışmaları sonucu yaşanır.

Oyundaki önemli olaylar Harry ile oğlu Albus arasında geçer. İkisi pek iyi anlaşamaz. Kitapta baba-oğul ilişkisi ele alınıyor. Harry oğluna “Benim bir babam yoktu, seninse bir baban var. Sen benden çok daha şanslısın.” demeye çalışıyor. Oğlu Albus ise Harry Potter’in oğlu olduğu için, bir kahramanın oğlu olduğu için kendisinden beklentiler yüksektir. Ancak okulda beklenen başarıyı gösteremediği için de bir hayal kırıklığı olarak görülür. Çünkü o büyük bir kahramanın oğludur. Ancak basit büyüleri bile başaramıyor. Bundan dolayı o da “Harry Potter’in oğlu olmaktansa babası gibi babasız büyümeği yeğlediğini” direkt olmasa da dolaylı yoldan babasına ifade eder.

Harry ve oğlu Albus arasında geçen ve her ikisinin birbirini anlamamasından şikâyet ederek, kalp kıran sözler sarf ettiği konuşmadan bir parça:

“ALBUS
“Zavallı yetim, Dursley Eniştesi ve Teyzesi tarafından itilip kakılmış-
HARRY
Albus, lütfen - hiç -
ALBUS
-kuzeni Dudley'nin elinde travma geçirmiş, Hogwarts imdadına yetişmiş. Hepsini biliyorum baba. Falan filan falan.
HARRY
Beni kışkırtmana izin vermeyeceğim, Albus Potter.
ALBUS
Sonra da o zavallı yetim hepimizi kurtarmış - böyle diyebilir miyim - bütün büyücüler adına. Senin kahramanlığına öyle minnettarız ki. Şimdi önünde yerlere kadar eğilelim mi yoksa küçük bir reverans yeter mi?” (s. 54)

ZAMAN MAKİNESİ VE VOLDEMORT DÜNYASI

İlk yedi kitapta ana kötü karakter Voldemort’tu. Tabii bu kitapta da onsuz olmaz. Ancak Voldemort ölmüştür. Bu kitapta tam olarak onu görmeyiz. Ancak Voldemort ve onun karanlık büyüsünün izleri halen devam ediyor. Halen korku saçıyor ve 19 yıl geçmesine rağmen Voldemort korkusu sürüyor.


Bu sihir dolu dünyada Zaman Döndürücü diye adlandırılan bir de makine var. Bu makine büyücülere geçmişe gitme imkânı sağlıyor. Tabii tehlikeli bir şeydir ve yasaklanmıştır. Ancak hepsi yok edilmesine rağmen bir iki tanesi halen bulunuyor.

Albus ve arkadaşı Scorpius da işte bu makinelerden birini ele geçirip zamanda geri gidiyorlar. Tıpkı eski günlerde babası Harry Potter’in maceraları gibi. Böylece arası iyi olmayan babasına bir şeyler ispat etmeye çalışıyor. Ancak onun iyi niyetini bir kişi kötüye kullanıyor. Çünkü en baştan art niyetlidir ve Albus’a şöyle der: “Senin zaafını keşfetmem uzun sürdü, Albus Potter. Başta kibir sandım, babanı etkileme ihtiyacı sandım, ama sonra zaafının babanınkiyle aynı olduğunu gördüm: Arkadaşlık.” (s. 260)

Albus Potter ve Scorpius Malfoy’un geçmişte bir şeyleri düzeltme çabaları gelecekte büyük değişikliklere yol açar. İlkinde birkaç kişi arasındaki ilişkiler değişir. İkincisinde ise daha büyük değişiklik yaşanır ve geçmişten döndüklerinde Voldemort’un yönettiği ve kötülüğün hâkim olduğu bir dünya ile karşılaşırlar. Tabii bu sefer de bu yaptıkları hatayı düzeltmeye çalışırlar.

Harry Potter ise bir ara Albus Dumbledore’un "Hem güzel hem korkunç bir şeydir gerçek, çok özen ister.” (s. 62) sözünü hatırlar ve oğluna ne olduğu ve bütün yaşananların arkasında kim olduğunu bulmak için uğraşır.

Dolores Umbridge
J. K. Rowling’in diğer kitaplarında gördüğümüz akıcılık, muhteşem kurguyu burada da görüyoruz. Birçok yerde “vay be”, “gerçekten o mu” ve “olamaz!” diyerek hayretinizi dile getireceğiniz yerler ve olay örgüsü vardır. Rowling sizi bir şimdiye, bir geçmişe, bir paralel evrene ve paralel gerçekliğe götürüp getiriyor. Harry Potter Voldemort’un yenmeseydi nasıl olurdu diyebileceğiniz bir dünyayı gösterir aynı zamanda. Özellikle beni kitabı okurken ve filmi izlerken “gıcık eden” Dolores Umbridge karakterini bu kitapta yine görüyoruz. Tabii kısa bir süreliğine ve paralel dünyada, Voldemort’un hâkim olduğu dünyada.

Harry Potter serisi – yedi kitap – Harry’nin çocukluğu ve ilk yıl Hogwart’a gitmesi ile başlayıp, 7 yılını ve son yılda da Voldemort ile savaşını anlatıyordu. Her ne kadar orijinal hikâye orada bitse de son bölümde Harry’nin yetişkin ve çoluk çocuğa karımış halini görmüştük. Ancak okur büyük ölçüde her zaman ondan sonra ne oldu diye merak etmiştir. İşte yıllar sonra gelen Harry Potter serisinin sekizinci kitabı bu merakı büyük ölçüde gidermiştir diyebiliriz.

J. K. Rowling, Jack Thorne, John Tiffany
Harry Potter ve Lanetli Çocuk
(Birinci ve İkinci Bölüm)
Özgün adı: Harry Potter and the Cursed Child
(Part One and Two)
Çev: Sevin Okyay, Kutlukhan Kutlu
Yapı Kredi Yayınları
İstanbul
2016
360 sayfa.

Next Post Previous Post
8 Comments
  • ESRA BAYINDIR
    ESRA BAYINDIR 20 Ocak 2017 15:45

    Ne büyük emekle açılmış bir blog tebrik ederim. Takibe alıyorum bana da beklerim... sevgiler.. http://masalzehra.blogspot.com.tr/

    • Cavanşir Gadimov
      Cavanşir Gadimov 21 Ocak 2017 02:00

      Teşekkür ederim, ben de sizi takibe aldım.

  • MehtapveKitap (Asabi Bakire)
    MehtapveKitap (Asabi Bakire) 26 Ocak 2017 22:24

    İade-i ziyarete geldim. Zaten blogunuzu takipteyim. HP serisinde ben daha üçüncü kitaptayım. Okumayan tek insan olacaktım neredeyse şu yaşımda. Sevgiler.

    • Cavanşir Gadimov
      Cavanşir Gadimov 26 Ocak 2017 23:21

      Teşekkür ederim. Her zaman beklerim.

  • Kağıt Salıncak
    Kağıt Salıncak 28 Ocak 2017 22:42

    Bloguma uğramışsınız, teşekkür ederim. Ben zaten sizi takipteymişim :)) Lanetli Çocuk çıktığında çevrilmesini bekleyemeyip, İngilizce okumuştum. Sevmiştim :))

    • Cavanşir Gadimov
      Cavanşir Gadimov 28 Ocak 2017 23:26

      Teşekkür ederim.

  • Unknown
    Unknown 7 Eylül 2018 11:15

    Bu kadar faydali ve mukemmel ve blok gormedim simdiye kadar cidden harika son bir aydir kitap arastirmalari yapiyorum dun bu bloga rastladim ve cok isime yaradi cok emek verilmis bir blok ve emegi gecen herkese sonsuz tesekkurler

    • Cavanşir Gadimov
      Cavanşir Gadimov 8 Eylül 2018 14:24

      Teşekkür ederim. İşinize yaradığına sevindim.

Add Comment
comment url

Benzer yayınlar