Bıçaklar Çekildi 3 Filminde Gösterilen ve Adı Geçen Klasik Dedektif Romanları
Bir film izlediğimde orada gösterilen ya da bazen arka planda görünen kitaplara her zaman dikkat ederim ve ilgimi çeker. Hatta bazen sahnenin kendisinden çok, karakterin elindeki kitaba odaklanırım. Bıçaklar Çekildi: Ölü Adamın Uyanışı (2025) tam da bu ilgimi hedef alan bir film oldu. Hem bir sinemasever hem de sıkı bir polisiye okuru olarak, film boyunca adı geçen kitaplar benim için adeta küçük bir bayramdı.
Bıçaklar Çekildi sewrisinin üçüncü filmi Ölü Adamın Uyanışı (2025), klasik bir gizem hikâyesi olmanın ötesinde, kilitli oda gizemi (imkansız suç gizemi olarak da geçer) türünün modern bir yorumu. Benoit Blanc (Daniel Craig), bir rahibin öldürülmesiyle ilgili vakayı incelerken daha ilk anda bunun “mükemmel bir imkânsız suç” olduğunu söylüyor. Yani teoride işlenmemesi gereken, yalnızca polisiye edebiyatta rastladığımız türden bir cinayet.
Ve tam bu noktada, benim gibi kitap kurtlarının yüzünde istemsiz bir gülümseme oluşturan sahne geliyor.
Benoit Blanc ve Kilitli Oda Gizeminin Temel Kitabı
Blanc, vakayı çözmek için “kaynağa dönmek gerektiğini” söylüyor ve John Dickson Carr’ın "The Hollow Man" adlı romanını gösteriyor. Türkçe "Üç Tabut" adı ile basıldı. Çünkü ABD baskısı yapılırken " The Three Coffins" başlığı tercih edilmişt. Bu kitabı şu sözlerle tanımlıyor:
“Altın Çağ dedektif romanı ve kapalı oda gizeminin adeta bir el kitabı.”
Bu cümle bile tek başına, filmin polisiye edebiyata ne kadar bilinçli yaklaştığını gösteriyor. John Dickson Carr zaten kapalı oda gizeminin tartışmasız ustasıdır ve The Hollow Man, bu türün en önemli metinlerinden biridir.
Ayrıca bakınız: En İyi 32 Polisiye Kitap: Okurken Soluğunuzu Kesecek Romanlar
Kilise Listesi: Suç İşlemenin Edebi Okuma Listesi
Filmde beni asıl heyecanlandıran sahne ise, Rahip Jud’un kilise cemaatinin okuduğu kitapların listesini bulmasıydı. Benoit Blanc listeye bakar bakmaz şu tepkiyi veriyor:
“Tanrım… Bu resmen bu suçun nasıl işleneceğine dair bir ders kitabı listesi.”
Ve gerçekten de öyle. Listede yer alan kitaplar, polisiye edebiyatın temel taşları:
- Üç Tabut (The Hollow Man) – John Dickson Carr
- Bu Kimin Cesedi? (Whose Body?) – Dorothy L. Sayers
- Morgue Sokağı Cinayeti (The Murders in the Rue Morgue) – Edgar Allan Poe
- Roger Ackroyd Cinayeti (The Murder of Roger Ackroyd) – Agatha Christie
- Ölüm Çığlığı (The Murder at the Vicarage) – Agatha Christie
Bu kitapların bazılarını okumuş biri olarak şunu gönül rahatlığıyla söyleyebilirim: Bu liste, hem kilitli oda gizemini hem de dedektif romanının mantığını anlamak isteyen biri için kusursuz bir başlangıç seti.
Sinema ve Kitapların Kusursuz Buluşması
Beni en çok mutlu eden şey şu oldu: Bu romanlar filmde birer süs eşyası gibi kullanılmıyor. Hikâyenin ruhuna doğrudan hizmet ediyorlar. Film, polisiye edebiyatın tarihine saygı duruşunda bulunurken, izleyiciyi de bu kitaplara dönmeye davet ediyor.
Klasik dedektif romanlarının hâlâ hatırlanıyor olması, üstelik böylesine büyük bir yapımda merkezî bir rol üstlenmesi benim için çok değerli. Bu yüzden Bıçaklar Çekildi: Ölü Adamın Uyanışı, yalnızca iyi bir gizem filmi değil; aynı zamanda iyi bir okur için yazılmış bir film gibi hissettirdi.
Son Söz
Benim için bu film net bir şekilde 10/10. Hem zekice kurgulanmış bir gizem sunduğu hem de sevdiğim kitaplara selam gönderdiği için.
Şimdi sözü size bırakıyorum: Filmlerde kitapların özellikle öne çıktığı, sizi etkileyen sahneler hangileri? Yorumlarda mutlaka paylaşın.



